Thursday, October 13, 2011

päev # 57 - avastamised!

Küll aeg läheb ikka kiiresti! Endal oli meeles, et kirjutasin siia viimati u üleeile, nüüd avastasin, et esmaspäeval. Tegelikult väga midagi asjalikku polegi...
olen lugemis-lainel ja kohe väga-väga naudin seda! Aga mitte ainult lugemislainel. Vaatasin eile üht videot, mille kohta üks kommentaator viimase osa kommentaarina kirjutas: "I can't remember when I learned so much in so little time. I'm going to be buying more books it seems." 
See puudutab... ma ei teagi kuidas seda eesti keeles nimetadagi või kuidas see seal inglise keeles oli, igaljuhul siin: 



Meditsiin pluss evolutsiooniteooria (uhh, mulle ei meeldi see sõna "teooria" seal taga, sest see pole enam ammugi "lihtsalt teooria"). Ühesõnaga: kui nt inimesel miski koht valutab vms, siis küsimus ei ole mitte ainult selles mis?/kus? või isegi kuidas ravida?, vaid fundamentaalne küsimus on selles: miks? ja miks, kuidas ja millest see või teine asi üldse tingitud on?
Ja evolutsioonibioloogial (kuidas tõlkidagi "evolutionary biology"?) on sedalaadi küsimustele mõningaid vastuseid. Oi, ja see on mu meelest nii-nii huvitav! Sest... see tõesti seletab üht-teist ära:)

Teiseks - ja olen seda ka varem maininud - vestlus Neil deGrasse Tysoniga:


Viimatimainitud videod olen näinud juba jupp aega tagasi, kuid mulle meeldib neid siia praegu kõrvuti panna (juhuks kui keegi pole näinud; ja mul pole endiselt aimugi kas või kes mu blogi juhtumisi loeb, juhul kui ma juba kõiki ühel või teisel viisil ära ehmatanud pole:D).

Igaljuhul, minu arvates on vahva jälgida kuidas ja millised küsimused tekivad n-ö rohujuure tasandil inimest ja inimeksistentsi uurida, aga ka astronoomilisel tasandil. Rääkimata asjaolust, et nt deGrasse Tyson (ja minu arvates ka Dawkins) on juba omaette vaatamisväärsus!

Nagu ehk mõned teavad, siis olen enda jaoks hiljuti avastanud Daniel Dennetti; täna ostsin tema raamatu "Darwin's dangerous idea" (1995). Dennett, muide, on filosoof. Loen seda ja... oi, kuidas ma seda raamatut naudin!
Olen alles alguses... ja ta räägib ja näib suht alustavat ajaloolisest mõttest, et üks inimliigile omane on Aristotellik küsimus "miks?" ehk "mille jaoks?" ehk "mis eesmärgil?". Seda küsimust saab muidugi lõputult küsida... üks filosoofiline küsimus ongi: millise piirini?

"Why are you sawing the board?"
"To make a door."
"And what is the door for?"
"To secure my house."
"And why do you want a secure house?"
"So I can sleep nights,"
"And why do you want to sleep nights?"
"Go run along and stop asking such silly questions."

(lk 24)

Ma arvan, et sedalaadi küsimused pole siiski triviaalsed, vähemal või suuremal määral tuleb see üht või teistviisi teemaks. Miks Darwini idee on 'ohtlik'? Dennett näib väitvat, et nt erinevalt Copernicus'est (kes näitas, et Maa pole päikesesüsteemi keskmes) pani Darwini idee n-ö suurema põntsu sellele igivanale "miks?" küsimusele.
Üle saja aasta läks aega, et inimkond Copernicuse* idee omaks võtsid, kuid kokkuvõõtes siiski suht valutult. Darwini teosest "On the Origin of Species" ilmumisest on nüüdseks möödunud juba ligikaudu 150 aastat, teooria on saanud teaduslikuks faktiks nagu see, et Maakera on (enam-vähem) ümmargune, mitte aga lapergune, aga ikka leidub neid, kes seda elementaarsena ei võta. Muide, ma ise hakkasin selle kohta lugema ja huvi tundma u 2-3 aastat tagasi, lapsena ei uskunud seda (ega omanud ka vastu-argumente ega visiooni - kumbki polnud n-ö teemaks)...
...kuni u viimase aastani, mil sattusin lugema Dawkinsi "Jõgi Eedenist" ja "The Ancestor's Tale"'i. Raamatud, mis muutsid maailmapilti... mitte radikaalselt, aga järk-järgult, fakt-faktilt panid erinevaid aspekte natuke teise pilguga vaatama:)

...ja praegu siin jutt lõppebki. Tahtsin jagada neid kaht videot ja vaimustust kõigest sellest. Ja... oleks vaid aega (ja raha): siin müüakse üht küllalt põhjalikku raamatut Darwini eluloost. Minu arvates oleks tohutult huvitav lugeda kuidas elas inimene kes tuli niivõrd radikaalsele ideele... siiani imestan ja mõtlen...
et see tegelane oli geenius:

















Tõde ennekõike. Ja see tõde on niivõrd huvitav kui sellega vähegi harjuda; avab uusi perspektiive ja mõtteid... samuti kasulikke avastusi ja nippe kui nt esimest videot vaadata (st meditsiinilisest vaatepunktist); ja nüüd loen Dennettit edasi ja vaatan, et mida tema selle "miks?" küsimuse ja "Darwini ohtliku idee" kohta kirjutab...:)


*ps: et viimase aja kirjandus on suuresti ingliskeelne, siis ma pole kindel kuidas seda nime eesti keeles kirjutati (Kopernik või Kopernikus?). Suht piinlik, aga noh... guugeldades ei õnnestunud ka esimese hooga leida:/

No comments: