Monday, March 29, 2010

üks filmiidee.

Nii, kes mind teavad-tunnevad, need teavad ka seda, et filmimaailm on mulle juba mõnda aega huvi pakkunud. Oli see vist umbes aasta aega tagasi, mil me neiu E-ga hilisõhtul mööda Mustamäge ringi jalutasime ja mõtlesime, et võiks katsetada mingi lühifilmi tegemist...; ja noh, eks huvi selle vastu on olnud ka varem, jupp aega enne seda. Kusagil 2007 aastast alates...

...siiani on olnud kõik idee taga, kuid täna - vaadates filmi The Five Obstructions (2003) - tekkis konkreetsem idee: nimelt mis oleks kui prooviks teha lühifilmi Tõnu Viigi "Kultuurivormide loomuse" artikli kohta (Vikerkaar 1-2/2009). Sellest artiklist ja sisust kohe lähemalt, kuid...

mida see film võimaldaks, oleks üsna hästi see, mille kallal olen tahtnud juba ammu kätt proovida!
Nimelt ühelt poolt võimalus mässata lühistseenide kallal, et seejärel proovida neid arvutis kokku panna (jne), teiselt poolt oleks sel minu arvates üsna hea sisu, mistõttu sellega tegelemine oleks rohkemgi kui motiveeritud (mingi suvakaga ei taha ka päris jännata).
Mõned kuud tagasi proovisin esimest korda filmi arvutisse laadida, subtiitreid lisada jne - kuidagi tulin toime. Oleksin väga rõõmus kui saaks sedalaadi uue eksperimentaalse katsetuse kätte võtta!:)

Niisiis, sisust:
tsiteerides vastava artikli algust:

Järgnevad teesid puudutavad meile nii lähedast kultuurifenomeni, et me seda enamasti märgatagi ei oska - nii harjumuspärased ja igapäevased on meie jaoks need reaalsused, mille kujul rullub lahti meie elu, milles avalduvad meie ideaalid ja unistused, meie tegemiste põhimõtted ja eeskujud. Need moodustavad ühe erilise koha, mida ma olen nimetanud ilmalavaks. Ilmalava asustavad asjad, mida nimetaksin kultuurivormideks ning mille olemuse selgitamisele ongi pühendatud käesolev kirjatükk. Alustame järgmisest miniatuursete näidete jadast:

Miks sa niiviisi teed? - See on minu töö.

Miks sa ei aita? - See pole minu vastutusvaldkond.

Miks sa nii käitud? - Sest ma teen, mida tahan.

Igaüks on oma õnne sepp.

Ära rabele, õpi oma saatust usaldama.

Tee nagu vaja.

Ära kuula neid, kes arvavad, et teavad, kuidas vaja.

Miks sul nii ebamugavad riided seljas on? - Sest ma olen cool.

Ja miks sul neid riideid seljas pole? - Sest ma pole trendipede.

Miks sa nii kramplikult käitud? - Sest ma tahan välja näha loomulik, aga tean, et pean veel palju harjutama.

Miks te seda naist kividega loobite? - Sest ta murdis truudust.

Miks te seda imelikku juttu nii pikalt kuulate? - Sest see, kes räägib, on õppejõud.

Miks sa põlvili oled? - Sest nii tuleb palvetada.

Miks sa põlvili ei ole? - Sest mina juba põlvitama ei hakka.

Miks te tahate selle naise vette visata? - Sest ta on nõid.

Miks te neid inimesi loomavagunisse ajate? - Sest nad on sotsialismi vaenlased.

Miks te seda inimest sõimate? - Sest ta on meie rahva reetur.

Miks sa olid nii vägivaldne? - Ma olen ju mees!

Miks sa nõusid ei pese? - Ma olen ju mees!

Miks seda aparaati ära ei paranda? Sa oled ju mees!

No vaata, mis ta teeb. Oled sa mees või ei ole?

Miks sa kogu aeg naeratad? - Sest see on viisakas.

Miks sa kunagi ei naerata? - Sest naeratamine on totakas.

Miks sa teda kaitsed? - Sest nii on õige.

Miks sa teda ei kaitse? - Sest tal pole õigus.

Miks sa nii teed? - Mul on selleks õigus.

Ära sina nii tee, sul pole selleks õigust.

Neil polnud mingit õigust nii öelda, käituda, arvata.

Maailmas pole õiglust. Sellepärast ma midagi jagama ei hakka.

Lõpuks võidab õiglus niikuinii. Vahet pole, kas jagad nüüd või hiljem.

Ära kiirusta, kõik tulen omal ajal. Kannatust!

Kui jääd ootama, siis midagi ei saa. Võitle enda eest, pane ennast maksma!

Miks ma hüppasin? - See on loomulik, ma kardan surma.

Aga miks mina hüppasin? - Sest ma ei karda surma.


Kõik need read moodustavad minimaalse ühelauselise ilmalavastuse, kus subjekt seob millegi ideaalse, üldise ja üldarusaadava sellega, mida ta parasjagu teeb, väidab või usub, nii et need üldised ideaalsused annavad tema konkreetsele tegevusele, suhtumisele või ütlemisele mingi tähenduse või mõtte. (lk 127-128)


Jne. Sellele järgneb artikkel ise.
Niisiis mõte, mis mul tekkis, oleks proovida nende lausete põhjal moodustada lühistseene, millest võiks välja kujuneda illustreeriv pilt sellele artiklile. Ei tundu olevat väga keeruline ja minu arvates prooviks väga vahva. Ehkki paljud asjad tuleks välja jätta (nt too kividega loopimine:P), siis ma arvan, et põhilised võiks proovida ära teha ja vaadata, mis välja tuleb:)

Ehk saaks isegi asja...!?:)

No comments: